وبلاگ

پس دادن برنامه یا سرویس خریداری شده از اپاستور
ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بنا به دلایلی مایل به پس دادن سرویس و یا کالای خریداری شدهی خود بوده باشید. در این صورت فروشگاه مورد نظر در راستای سیاستهای فروش و جلب اعتماد مشتری، ممکن است کالای شما را مرجوع کرده و هزینهی پرداختی شما را بازگردانی کند. در این مطلب نگرش شرکت اپل در این زمینه و البته نحوهی پسدادن سرویسهای خریداری شده از این شرکت را بررسی میکنیم.
علت بروز این مسائل میتواند هر چیزی باشد، شاید بر اساس تصوری متفاوت از سرویس مورد نظر، شاید اختلاف سلیقه و حتی شاید خرید آیتمی گران قیمت در یک بازی توسط فرزند خردسالتان! در صورتی که موردی مشابه اما در دنیای اپل برای شما اتفاق افتاده است، با ما همراه باشید…
تفاوتی ندارد که از کارت اعتباری بینالمللی و یا گیفت کارتهای افزایش موجودی حساب اپل آیدی، نسبت به خرید خود اقدام کرده باشید؛ در صورتی که معیارهای قانونی و قانعکنندهای را به اپل ارائه دهید، میتوانید هزینه خود را تماماً دریافت کنید.

از جمله دلایل رایجی که برای پسدادن هزینهی خدمات اپلیکیشن و… عنوان میشوند، میتوان به این موارد اشاره کرد:
- خرید درون برنامهای (In-App Purchase) به صورت ناخواسته
- خرید مجدد یک سرویس درون برنامهای که مایل به تمدید آن نبودهاید.
- خرید بدون اطلاع و رضایت شما توسط فرد دیگری مانند فرزندتان
- نداشتن رضایت نسبت به برنامهی دریافتی و امکانات آن (در صورتی که مطابق با توضیحات ارائه شده در صفحهی توسعه دهندگان آن سرویس نباشد قابل توجیه است)
- عدم بروزرسانی و ناهماهنگی آن برنامه با نسخهی سیستمعامل آیدیوایستان

البته موافقت اپل با درخواست شما شرایطی هم دارد که درخواست شما باید شامل آنها شود:
- نباید بیشتر از ٩٠ روز از تاریخ خرید شما گذشته باشد.
- درصورتی که در یک بازی، خرید درون برنامهای انجام گرفته است، نباید به واسطهی آن امتیازی کسب کرده باشید که به وسیله آن از سایر شرکتکنندگان پیشی گرفته باشید، مانند خرید Gem در بازی Clash of Clans
- در خواست شما باید در چهارچوب سیاستهای فروش اپل و حمایت از حقوق ناشرین باشد.
پیش از شروع لازم است بدانید که :
- معمولاً اطلاع از موفقیت یا شکست درخواست Refund شما، بین چند ساعت تا دو روز به طول میانجامد و موافقت یا عدم موافقت با درخواست شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد. درصورتی که با درخواست شما موافقت شود، در اسرع وقت مبلغ آن سرویس به حسابتان واریز میگردد.
- با پس دادن یک سرویس، امکان آپدیت یا تمدید مجدد آن وجود ندارد. اگر آن سرویس یک اپلیکیشن و یا یک بازی باشد، از روی دیوایس شما پاک نمیشود ولی پس از حذف آن، دیگر نمیتوانید مجدداً آن را در اپل آیدی خود یافته و دانلود کنید.
- گرچه محدودیتی در تعداد درخواستهای Refund شما وجود ندارد، اما در صورت انجام اینکار به دفعات، احتمال بلوکه شدن حساب اپل آیدی شما وجود خواهد داشت. پس توصیه میکنیم فقط در صورتی که واقعاً ملزم به Refund هستید، اینکار را انجام دهید.

پس دادن (Refund) یک سرويس
۱. از سایت زیر، وارد حساب اپل آیدی خود شده و در لیست نمایان شده، گزینهی Request a refund را انتخاب کنید.
۲. سپس در کادر زیرین، دلیل خود را برای پسدادن برنامه یا سرویس انتخاب کنید.

I did not mean to buy this :
من قصد خرید این را نداشتم
A child/minor made purchase(s) without permission :
کودک / خردسال خرید (های) خود را بدون اجازه انجام داده است
I did not mean to sign up for subscription(s):
من قصد ثبت نام آن اشتراک(ها) را نداشتم
I did not intend to renew subscription(s):
من قصد تمدید آن اشتراک(ها) نداشتم
My purchase does not work as expected :
خرید من مطابق با انتظاری که داشتم، کار نمیکند
In-App Not Received :
خرید درون برنامهای دریافت نشده است
Other :
دلایل دیگر (در صورت انتخاب این گزینه باید دلیل خود را برای اپل با یک نوشته توسط خودتان بازگو کنید.)
۳. روی دکمهی Next کلیک کرده و در انتها درخواست خود را با زدن دکمهی Submit ثبت کنید.

اقدام از طریق رسید خرید موجود در ایمیل
به ایمیلتان مراجعه کنید و در ایمیلهای دریافتی از اپل، به دنبال رسید (Receipt) خریدی بگردید که تمایل به برگشت آن را دارید.
میتوانید برای پیدا کردن رسیدتان، نام سرویس، برنامه یا بازی را در میان ایمیلهایتان جستجو کنید.
۱. ایمیل را باز کرده و گزینهی Report a Problem را در متن آن انتخاب کنید تا به سایت مربوطه منتقل شوید و با مشخصات ایمیل و رمز عبور اپل آیدی خود لاگین کنید.
۲. در کادر اول گزینهی Request a refund را انتخاب کنید.
۳. سپس در کادر زیرین، دلیل خود را برای پسدادن برنامه یا سرویس انتخاب کنید.
۴. روی دکمهی Next کلیک کرده و در انتها درخواست خود را با زدن دکمهی Submit ثبت کنید.